Bezbednost i zdravlje na radu: novine u podzakonskim aktima

Bezbednost i zdravlje na radu: novine u podzakonskim aktima

22. septembar 2024.

Nedavno su objavljeni, a 21. septembra 2024. godine stupili na snagu, novi podzakonski propisi u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu, svi doneti na osnovu Zakona o bezbednosti i zdravlju na radu (Službeni glasnik RS br. 35/2023) („ZBZR“) i to:

  1. Pravilnik o načinu i postupku procene rizika na radnom mestu i radnoj sredini (Službeni glasnik RS br. 76/2024);
  2. Pravilnik o načinu izdavanja, obnavljanja ili oduzimanja licenci za obavljanje poslova u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu (Službeni glasnik RS br. 76/2024);
  3. Pravilnik o programu i načinu polaganja stručnog ispita za obavljanje poslova bezbednosti i zdravlja na radu i poslova odgovornog lica (Službeni glasnik RS br. 76/2024);
  4. Uredba o izmenama i dopunama Uredbe o bezbednosti i zdravlju na radu na privremenim ili pokretnim gradilištima (Službeni glasnik RS br. 14/2009, 95/2010, 98/2018, 35/2023 – dr. zakon i 76/2024).

U nastavku ovog teksta dajemo pregled najznačajnijih novina.

  1. Pravilnik o načinu i postupku procene rizika na radnom mestu i radnoj sredini

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestao je da važi raniji Pravilnik o načinu i postupku procene rizika na radnom mestu i u radnoj okolini (Službeni glasnik RS br. 72/06, 84/06 – ispravka, 30/10 i 102/15).

Ovim pravilnikom se bliže određuje način i postupak procene rizika od nastanka povrede na radu, profesionalne bolesti i bolesti u vezi sa radom zaposlenog na radnom mestu i u radnoj sredini, kao i način, mere i rokove za njihovo otklanjanje, sprečavanje ili smanjenje na najmanju moguću meru, koje poslodavac uređuje aktom o proceni rizika.

Ključne odredbe

Procena rizika

Procena rizika zasniva se na načelima prevencije koja su utvrđena ZBZR i obuhvata sistematsko evidentiranje, kao i analizu svih faktora na radnom mestu koji mogu izazvati povrede ili profesionalne bolesti. Ova procena podrazumeva sagledavanje organizacije rada, radnih procesa, sredstava, sirovina, lične zaštitne opreme i drugih elemenata koji mogu izazvati povredu na radu, profesionalno oboljenje i bolesti u vezi sa zdravljem zaposlenih.

Pored toga, procena rizika obuhvata:

  • Opšte podatke o poslodavcu;
  • Opis tehnološkog i radnog procesa, opis sredstava za rad (njihovo grupisanje, spisak opreme za rad i spisak lične zaštitne opreme);
  • Prikupljanje podataka i snimanje organizacije rada (uvidom u dokumentaciju i faktično stanje);
  • Prepoznavanje i utvrđivanje opasnosti i štetnosti na radnom mestu i u radnoj sredini (prema odredbama pravilnika);
  • Procenjivanje rizika u odnosu na opasnosti i štetnosti (analiza verovatnoće i nastanka i težine posledica po zdravlje zaposlenih);
  • Utvrđivanje načina i mera za otklanjanje, sprečavanje ili smanjenje rizika (primenom theničkih, organizacionih, zdravstvenih i higijenskim mera, obukom i stručnim osposobljavanjem zaposlenih, ličnom zaštitnom opremom i dr.);
  • Zaključak (o radnim mestima koja su bila predmet procena, o onim sa povećanim rizikom i merama za otkanjanje rizika);
  • Izmene i dopune akta o proceni rizika.

Postupak sprovođenja procene rizika

Postupak procene rizika pokreće poslodavac donošenjem odluke o pokretanju postupka procene rizika, kojom određuje jedno ili više lica za sprovođenje postupka procene rizika u skladu sa predmetnim pravilnikom, a koja su stručna lica tj. poseduju odgovarajuće licence i imaju položene ispite.

Procena se sprovodi na osnovu plana kod odobrava poslodavac, a čiji elementi su predviđeni ovim pravilnikom.

Akt o proceni rizika

Podsećamo da ZBZR propisuje da je poslodavac dužan da donese Akt o proceni rizika („Akt“) u pisanoj formi za sva radna mesta u radnoj sredini, kao i da utvrdi način, mere i rokove za otklanjanje ili smanjenje rizika na najmanju moguću meru.

Shodno pravilniku poslodavci su dužni da do 28. Aprila 2025. godine donesu Akt usklađen sa odredbama predmetnog pravilnika.

  1. Pravilnik o načinu izdavanja, obnavljanja ili oduzimanja licenci za obavljanje poslova u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu

Danom stupanja na snagu predmetnog pravilnika prestao je da važi raniji Pravilnik o uslovima za izdavanje licenci za obavljanje poslova u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu (Službeni glasnik RS br. 16/2018 i 5/2022”).

Pravilnikom se definiše postupak za izdavanje, obnavljanje i oduzimanje licenci, kao i sadržina i izgled zahteva za izdavanje i obnavljanje licenci radi obavljanja odgovarajućih poslova u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu, a sve u cilju osiguranja kvaliteta i stručnosti u oblasti bezbednosti na radu.

Iako se, kao što je pomenuto iznad, pravilnik primenjuje od 21. septembra 2024. godine, članovi koji se odnose na izdavanje licence savetniku, odnosno saradniku za bezbednost i zdravlje na radu i licence koordinatoru za bezbednost i zdravlje na radu će se primenjivati tek od 1. novembra 2024. godine.

Ključne odredbe

Izdavanje licence

Licencu za obavljanje odgovarajućih poslova bezbednosti i zdravlja na radu fizičkom licu, preduzetniku ili pravnom licu, izdaje ministar nadležan za poslove rada rešenjem, u skladu sa ZBZR.

Zahtev za izdavanje ili produžavanje roka važenja licence podnosi se na propisanom obrascu ministarstvu nadležnom za poslove rada, i to:

  • Inspektoratu za rad za licence za licencu savetnika, odnosno saradnika za bezbednost i zdravlje na radu, koordinatora u fazi izrade projekta i koordinatora u fazi izvođenja radova, a
  • Upravi za bezbednost i zdravlje na radu za licence za odgovorno lice za pregled i proveru opreme za rad i pregled i ispitivanje električnih i gromobranskih instalacija, za ispitivanja uslova radne sredine, odnosno hemijskih i fizičkih štetnosti (osim jonizujućih zračenja), mikroklime i osvetljenosti i za ispitivanja uslova radne sredine – bioloških štetnosti, pravno lice ili preduzetnika za obavljanje poslova bezbednosti i zdravlja na radu, pravno lice za obavljanje poslova pregleda i provere opreme za rad i pregleda i ispitivanja električnih i gromobranskih instalacija, za ispitivanja uslova radne sredine, odnosno hemijskih i fizičkih štetnosti (osim jonizujućih zračenja), mikroklime i osvetljenosti i ispitivanja uslova radne sredine – bioloških štetnosti).

Na osnovu rešenja izdaje se licenca – na propisanom obrascu.

Prostorna i tehnička opremljenost

Pravilnikom su propisani uslovi u pogledu prostorne i tehničke opremljenosti pravnih lica i preduzetnika koji obavljaju poslove iz pravilnika kao i prava i dužnosti organa koji uvidom u dokumentaciju i fizičkim uvidom utvrđuju ispunjenost uslova, putem zapisnika.

Obnavljanje licence

U opisanom postupku se licenca i obnavlja uz uslov da je lice, u periodu njenog važenja, u postupku kontinuiranog usavršavanja znanja, steklo odgovarajući broj bodova.

Oduzimanje licence

Inspektorat za rad i Uprava za bezbednost i zdravlje na radu pokreću postupak za oduzimanje licence na osnovu predloga inspektora rada, odnosno ovlašćenog službenog lica za vršenje nadzora i sačinjenog zapisnika kojim je u skladu sa zakonom utvrđeno da imalac licence poslove obavlja suprotno ZBZR odnosno iz razloga previđenih ovim pravilnikom i ZBZR.

  1. Pravilnik o programu i načinu polaganja stručnog ispita za obavljanje poslova bezbednosti i zdravlja na radu i poslova odgovornog lica

Danom donošenja ovog pravilnika prestao je da važi Pravilnik o programu, načinu i visini troškova polaganja stručnog ispita za obavljanje poslova bezbednosti i zdravlja na radu i poslova odgovornog lica (Službeni glasnik RS br. 111/13, 57/14, 126/14, 111/15, 113/17 – dr. zakon i 11/19).

Ovaj pravilnik precizno definiše uslove, postupak i sadržaj stručnog ispita neophodnog za obavljanje poslova iz oblasti bezbednosti i zdravlja na radu i poslova odgovornog lica.

Ključne odredbe

Stručni ispit se polaže u ministarstvu nadležnom za poslove rada, a troškove polaganja snosi poslodavac ili kandidat.

Ispit je polaže prema programu koji čini sastavni deo pravilnika. Takođe, ispit se polaže pred Komisijom koju obrazuje ministar nadležan za poslove rada, a čiji članovi kao ispitivači moraju imati najmanje šesti nivo kvalifikacija.

Ispit se sastoji od opšteg i posebnog dela, i polaže se usmeno i pismeno.

Prijava se podnosi ministarstvu, uz to da kandidat može da se prijavi za različite vrste stručne osposobljenosti, međutim, ne istovremeno.

Komisija određuje rok za polaganje ispita, koji ne može biti duži od tri meseca od prijema prijave, a isti se može i odložiti.

O polaganju komisija vodi zapisnik, a po završetku ispita kandidat se ocenjuje sa “položio” ili “nije položio”.

Na osnovu navedenog kandidatu koji je položio, izdaje se licenca, propisane sadržine.

  1. Uredba o izmeni i dopuni Uredbe o bezbednosti i zdravlju na radu na privremenim ili pokretnim gradilištima

Predmetne  izmene i dopune odnose se na preciziranje terminologije, pojačavanje odgovornosti investitora i izvođača radova, kao i nove bezbednosne mere koje dodatno unapređuju zaštitu zaposlenih.

Ključne odredbe

Za razliku od dosadašnjeg opisnog roka „pre početka rada na gradilištu“ sada je investitor, odnosno zastupnik investitora dužan da upozna koordinatora za izvođenje radova sa uvođenjem poslodavca ili drugog lica najkasnije sedam dana pre početka njihovog rada na gradilištu.

Ono što posebno izdvajamo jeste pitanje u vezi sa dosadašnjim poslovima koordinatora za izvođenje radova na gradilištu, gde je dosadašnja obaveza svakodnevnog obilaska gradilišta i vođenja evidencije o tome na propisanom obrascu, izmenama uredbe proširena, odnosno preciznije definisana i razrađena ova obaveza, pa je detaljnije navedeno u čemu se ona ogleda i koji su konkretni zadaci koordinatora po ovom pitanju.

S tim u vezi, više ne postoji obaveza vođenja evidencije već je sada reč o izveštaju, koji se vodi na propisanom obrascu, kako u papirnom tako i u elektronskom obliku.

Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.